Thursday 8 November 2012

FOLIO 1 : Introduction About HRIS



FOLIO 1
Introduction About HRIS

Sebenarnya aku agak bingung tentang HRIS pada awal semester. Tetapi lama-kelamaan aku dapat menyesuaikan diri dan pemahaman, walaupun tidak menyeluruh sekurang-kurangnya aku faham akan fungsi dan matlamat HRIS dibangunkan. Kerana aku sering berhadapan dengan sistem-sistem seperti ini di dalam kerja seharian. Pelajar-pelajar perdana pasti agak lebih sukar memahaminya kerana belum berhadapan dengannya secara manual dan pasti ia menyukarkan mereka membayangkan. Berdasarkan pemahaman aku terhadap HRIS iaitu Sistem Maklumat Sumber Manusia merupakan sesuatu yang amat penting dalam setiap organisasi. HRIS juga amat berguna kepada aku kerana aku mengaplikasikan sistem HRIS dalam setiap aktiviti dan pekerjaan yang aku lakukan. HRIS merupakan sistem yang berfungsi sebagai tiang belakang. HRIS dan aku tidak dapat dipisahkan dalam pekerjaan seharian dan aku akui ianya amat berguna dalam menyelesaikan beban tugas seharian. HRIS juga memudahkan aku setiap hari dan setiap masa dalam kegiatan seharian. Sebagai seorang pembantu pengurus aku merupakan orang kuat di samping majikan dan juga merupakan orang tengah antara majikan dan pekerja yang lain. Oleh sebab itulah, 98% kerja seharian berkaitan dengan sistem HRIS. Justeru, pada pendapat aku  HRIS amat membantu aku dalam melaksanakan tugasan.
Selain daripada itu, HRIS dapat membantu dalam menguasai teknologi IT. Di mana, asas komputer yang aku miliki mampu untuk meningkatkan penggunaan sistem maklumat berasaskan ilmu pengetahuan terhadap IT. Aku juga mampu untuk meningkatkan tahap IT untuk lebih menguasainya dan menjadikan aku lebih mahir dalam mengaplikasikan kemahiran IT untuk pelbagai kegunaan seiring dengan peningkatan generasi celik IT yang mampu menggugat kemahiran di antara generasi dahulu dan sekarang. Aku turut boleh menyimpan rekod pekerja–pekerja lain dengan lebih teratur dan mudah difahami oleh individu yang lain.
Globalisasi dan pembangunan (K-Ekonomi) dalam persaingan sesebuah organisasi memerlukan keperluan pekerja-pekerja yang berdedikasi  terhadap organisasinya. Oleh yang demikian, sektor sumber manusia kepada organisasi terbabit haruslah mantap dan praktikal dalam konteks persekitaran perniagaan yang dinamik pada masa sekarang.Ini kerana IT dianggap sebagai strategi penting bagi menjana pertumbuhan dan kemajuan sosioekonomi bagi sesebuah negara.
“Nampaknya, ICT merupakan agenda penting kepada kemajuan negara terutamanya dari perspektif pembangunan negara dalam bentuk moden dan berorientasikan masa hadapan”.   (Abdul Manaf Bohari, Mohd.Adn Omar: 2006:ms2)
Pada pendapat aku, kepentingan IT bukan sahaja terhadap sektor sumber manusia tetapi merangkumi keseluruhan operasi sesebuah organisasi.Ini terjadi apabila wujudnya keperluan yang mendalam terhadap IT dan juga penggunaan HRIS yang mana ianya memberikan terhadap kepentingan IT. Selain daripada itu, HRIS  mampu untuk mengurangkan pekerja yang buta IT, sekali gus mampu melahirkan pekerja yang celik IT.  Ini juga memberikan aku kelebihan dalam penggunaan komputer dengan lebih efektif  untuk memperoleh maklumat di hujung jari. Malaysia juga di antara salah sebuah negara yang berpotensi sebagai peneraju ICT.
“Secara keseluruhannya, Malaysia berada di kedudukan ke -30 ICT dunia dan tempat ke-12 dalam kategori negara berpotensi sebagai peneraju”. (Abdul Manaf Bohari, Mohd.Adn Omar: 2006:ms11)
            Berdasarkan kenyataan tersebut, ia menunjukkan perkembangan pesat penggunaan internet telah meningkat daripada tahun ke tahun. Peningkatan tersebut telah mewujudkan perkembangan positif terhadap penerimaan teknologi internet kepada masyarakat kita. Justeru itu, kerajaan dengan kerjasama TM telah menambahkan keperluan untuk mewujudkan jalur lebar tanpa wayar kepada masyarakat Malaysia. Peningkatan ini memberi impak positif kepada organisasi dengan membantu sesebuah organisasi meningkatkan dan menjana pendapatan dalam faktor-faktor seperti  pembangunan sumber manusia utama. Contohnya tenaga pakar pekerja yang ramai, keupayaan menguruskan sumber dana yang seimbang, memupukkan budaya kerja yang inovatif dan orientasi sesama pekerja sebagai masyarakat yang dapat diterima oleh setiap pekerja dalam organisasi terbabit.

“Teknologi internet merupakan salah satu daripada alatan IT terpenting. Dalam konteks negara Malaysia, internet secara umumnya telah diterima oleh masyarakat walaupun ia belum digunakan secara total. Bilangan pengguna internet pada tahun 2000 adalah sekitar 4 juta.” (Abdul Manaf Bohari, Mohd.Adn Omar: 2006:ms15)
Pembangunan sistem maklumat sumber manusia akan menghasilkan cara kerja ataupun sistem kerja yang lebih interaktif dan menghasilkan organisasi yang dilengkapi oleh ciri-ciri organisasi yang termaju. Setiap organisasi perlu membangunkan kemajuan sumber manusianya seiring dengan pembangun insan pekerjanya agar teknologi dapat diseimbangkan. Perkembangan yang pesat ini mampu untuk memberikan faedah kepada pembangunan dan peningkatan teknologi kepada organisasi itu sendiri.
“Namun jika pembangunan insan tidak dititikberatkan seiring dengan pembangunan teknologi, maka manusia akan menjadi hamba kepada teknologi yang mereka ciptakan.”(Abdul Manaf Bohari, Mohd.Adn Omar: 2006:ms15)
Dalam konteks pemahaman, setiap pembangunan sumber manusia haruslah disusun atau memastikan penggunaan sumber manusia selari dengan keperluan manusia sebagai pekerja organisasi terbabit.



Rujukan

No comments:

Post a Comment