PENGAMBILAN DAN
PEMILIHAN PEKERJA
Pengambilan dan pemilihan
pekerja
dalam sesebuah organisasi merupakan fungsi yang amat penting untuk menjamin
kejayaan pengurusan sumber manusia. Tanpa strategi pengambilan dan pemilihan
yang baik, organisasi akan mengalami beberapa kesan negatif. Huselid (1994)
serta Stewart dan Knowles (2000) menegaskan bahawa amalan pengambilan dan
pemilihan pekerja akan memberi kesan ke atas prestasi organisasi secara
keseluruhannya. Sebenarnya tujuan umum pengambilan dan pemilihan pekerja adalah
untuk mencari pekerja yang terbaik bagi sesuatu jawatan yang bersesuaian
(picking the right person for the right job). Di samping itu pihak pengurusan
atasan harus memastikan kuantiti dan kualiti sumber manusia dalam organisasi
dapat menyokong segala misi, matlamat dan strategi organisasi. Atas dasar
inilah pengambilan dan pemilihan pekerja dijalankan dengan teliti dan mengikut
prosedur yang telah ditetapkan. Gatewood dan Feild (1994) serta Scholarios,
Lockyer dan Johnson (2003) mendefinisikan pengambilan dan pemilihan pekerja
sebagai proses mengumpul dan menilai maklumat mengenai individu dalam proses
menawarkan pekerjaan.
Pengambilan adalah proses menarik
minat seberapa ramai calon untuk memohon pekerjaan dalam organisasi (Flynn,
1994; Farnham & Stevens, 2000; Min & Kleiner, 2001; Scholarios et al.,
2003; Fish & Macklin, 2004). Pengambilan pada hari ini semakin mencabar
kerana terdapat ramai calon yang berkelayakan memohon sesuatu kekosongan
jawatan. Pada kebiasaannya proses pengambilan bermula apabila seseorang
pengurus mengisi borang khas untuk memohon pekerja. Ia adalah satu dokumen
lengkap yang mengandungi nama jawatan, jabatan yang memohon, tarikh pekerja
diperlukan dan pengesahan daripada pengurus besar syarikat. Berdasarkan
maklumat tersebut, seseorang pengurus sumber manusia akan merujuk kepada
diskripsi tugas untuk mengenal pasti kelayakan yang diperlukan bagi memenuhi
keperluan pengambilan organisasi.
Pemilihan pekerja pula adalah proses
mengenal pasti dan memilih pekerja yang terbaik untuk organisasi. Pemilihan
pekerja amat berkait rapat dengan pengambilan kerana kedua-duanya melibatkan
proses menempatkan individu dalam organisasi. Pemilihan pekerja amat
dipengaruhi oleh strategi pengambilan yang digunakan. Ini bermakna strategi
pengambilan yang baik dapat menarik seberapa ramai calon untuk memohon jawatan
tersebut dan pemilihan pekerja dapat dilakukan dengan lebih berkesan.
Perbelanjaan dan usaha yang tinggi dalam pengambilan dapat menghasilkan calon
terbaik untuk sesuatu jawatan. Pemilihan dibuat berdasarkan kepada kumpulan
pemohon yang memohon sesuatu jawatan dan memilih mereka yang paling layak untuk
jawatan tersebut. Torrington dan Hall (1991) berpendapat pemilihan pekerja yang
dilakukan dengan berhati-hati dan mengikut prosedur yang ditetapkan boleh
memberikan keadilan kepada semua pihak dan dapat mengelakkan kesilapan dalam
pemilihan calon semasa temu duga. Ini bermakna sistem pengambilan dan pemilihan
pekerja yang terbaik dapat meminimumkan diskriminasi dan memberi peluang kepada
firma untuk membuat keputusan pemilihan pekerja yang tepat.
Pengambilan pekerja secara online mahupun mengikut sistem yang
disediakan merupakan permohonan kerja dalam talian dan sistem pemprosesan yang
membolehkan majikan mengiklankan peluang pekerjaan mereka, dan untuk
calon-calon untuk mengemukakan permohonan secara dalam talian. Menggunakan
medium internet yang berkuasa, mencari pekerjaan tidak lagi menjadi masalah
untuk akan pekerja dalam era ini teknologi yang dipertingkatkan. Dengan
pengenalan Sistem Pengambilan Online pengambilan pekerja-pekerja baru
kini dibuat lebih mudah bagi majikan.
Menggunakan sistem e-Recruitment ia dapat menjimatkan masa
terutamanya kepada majikan., ini adalah kerana majikan boleh menyemak
calon-calon yang terlibat dalam pemilihan pekerja berulang-ulang kali. Majikan
boleh melihat kriteria-kriteria yang ada pada setiap calon dengan lebih teliti.
Majikan tidak perlu membuang masa menyemak borang-borang manual dan hanya duduk
di depan komputer yang mempunyai sistem tersebut. Walau bagaimanapun sistem ini
juga boleh menjana banyak calon yang tidak berkelayakan dan majikan mempunyai
masalah dalam memilih pekerja kerana terlalu ramai pekerja yang tidak
berkelayakan juga ada.
Dengan adanya
e-recruitment sistem majikan dapat mengurangkan kos pengiklanan, majikan hanya
perlu mengiklankan pengambilan pekerja secara dalam talian dan tidak perlu
mengupak orang untuk melakukan pengiklanan manual seperti penyediaan
risalah-risalah pengiklanan. Selain itu dengan pengambilan pekerja dalam talian
dapat membantu pekerja lain yang menguruskan pengambilan pekerja dengan lebih
cekap dan efisien. Majikan juga tidak perlu menyewa tempat dan ruang untuk
mengadakan proses pengambilan pekerja. Calon hanya duduk di hadapan komputer
yang mempunyai sistem dalam talian di mana-mana sahaja tanpa perlu pergi ke
tempat tertentu untuk menjalani proses pengambilan pekerja dan sekali
menjimatkan masa calon dan pekerja itu sendiri. Ia juga meningkatkan kualiti
calon iaitu majikan dapat memilih calon yang benar-benar sesuai dengan
permintaan yang diperlukan.
Selain dari kelebihan
pengambilan pekerja dalam talian ini terdapat juga kelemahan iaitu agak sukar
untuk mengenal pasti maklumat peribadi yang diberikan calon adalah benar dan ia
memerlukan masa untuk menentukan kesahihan data tersebut. Sistem ini mempunyai
risiko yang tinggi ke atas kehilangan data akibat digodam oleh pihak luar dan
jaringan keselamatan ke atas talian ini adalah amat rendah dan peluang untuk
kehilangan maklumat adalah amat tinggi. Organisasi tidak boleh bergantung
sepenuhnya terhadap sistem atas talian ini jika terjadi sesuatu seperti
ketiadaan elektrik dan jika elektrik tiada program tersebut tidak dapat
dijalankan
Kesimpulannya sistem
pengambilan pekerja atas talian ini mempunyai banyak kelebihan kepada majikan
dan masih terdapat kelemahan. Justeru itu pihak majikan tidak seharusnya
bergantung penuh terhadap sistem ini.
Contoh laman organisasi
yang menggunakan sistem ini ialah www.careerpath.com
Rujukan :
1. Torrington,
D., & Hall, L., (1991). Personnel management: A new approach. Hemel
Hempstead: Prentice Hall.
3.
Flynn, G., (1994). Attracting the right employees and keeping
them.
4.
Personnel Journal, 73, 44-49.
5.
Farnham, D., & Stevens, A., (2000). Developing and
implementing competence–based recruitment and selection in a social services
department – A case study of West Sussex County Council.– International Journal
of Public
6.
Sector Management, 13(4), 369-382 Min, J. C., & Kleiner, B.
H., (2001). How to hire employees effectively. Management Research News,
24(12), 31-38.
7.
Fish, A., & Macklin, R., (2004). Perception of executive
search and advertised recruitment attributes and service quality. Personnel
Review, 33(1), 30-54.
8.
Huselid, M. A., (1994). Documenting HR’s effect on company
performance. HR Magazine, 39, 79-85.
9.
Stewart, J., & Knowles, V., (2000). Graduate recruitment and
selection practices in small businesses. Career Development International
Journal, 5(1), 21-38.
10. Gatewood, D., &
Feild H. S., (1994). Human Resource Selection. USA: The Dryden Press.
It was hard to understand the language but thank god that we have Google Translator. :) There should be transparency between the persons working at higher hierarchy and the employees who are working at the lower hierarchy. But, there must be some privacy that no sensitive data can be accessible by unauthentic person. That makes a healthy working environment in a business company.
ReplyDeleteRegards,
Eton